WITAMY NA PAMIĘTNIKOWYM BLOGU NASZEJ KLASY! ZAPRASZAMY !

środa, 19 lutego 2020

Dzień Nauki Polskiej - 19 LUTEGO


Dzień Nauki Polskiej – polskie święto państwowe 
obchodzone 19 lutego, poświęcone upamiętnieniu dokonań polskich naukowców i ich dążeń do poznania prawdy. 
Jego data jest związana z przypadającą w tym dniu rocznicą urodzin Mikołaja Kopernika, 
wybitnego polskiego astronoma z Torunia.





Dzisiaj, po raz pierwszy w historii obchodzimy nowo ustanowione święto państwowe:
Dzień Nauki Polskiej.

Dlaczego dzisiaj? Dokładnie 547 lat temu na świat przyszedł człowiek, który tenże świat miał zmienić. Zmienić nie do poznania. Zmienić nie do wyobrażenia dla ówczesnych ludzi. Ta zmiana godziła w porządek wszelkich rzeczy i prawideł tak bardzo, że została ona postawiona przed najwyższym wówczas organem strzegącym praw rządzących światem.

"Doszło do wiadomości, iż fałszywa i sprzeczna doktryna pitagorejska o ruchu Ziemi i nieruchomości Słońca, nauczana (...) przez Mikołaja Kopernika w 'De revolutionibus orbium coelestium…' już się rozpowszechniła (...). Dlatego też, aby podobny pogląd nie szerzył się więcej, postanawia się, że (...) Mikołaj Kopernik i jego 'De revolutionibus orbium...' powinny zostać ZAKAZANE aż do chwili wprowadzenia poprawek".

Mikołaj Kopernik dążył przede wszystkim do znalezienia odpowiedzi na nurtujące go pytania, dążył do prawdy. Tak, jak każdy naukowiec przed nim i po nim. Czasami prawda jest mało "efektowna", czasami zaś może ruszyć niebo i ziemię. Bywa, że jest efektem długoletniej żmudnej pracy, ale nieraz wystarczy jedno spadające jabłko, pleśń rosnąca na brudnych naczyniach albo przypadkowe wsadzenie ręki między rurę próżniową a ekran. Często budzi sprzeciw i niepokój. Zawsze wymaga weryfikacji.

Dzisiejsze święto jest więc celebracją dążenia do prawdy. Jest to również apel do wszystkich tych, którzy nieustannie traktują naukę i sposób jej funkcjonowania jako coś, co dzieje się obok nich, a nie razem z nimi. To sygnał, nawołujący do tego, aby odczarować niezrozumiałe zjawiska i formuły, aby zlikwidować bariery oddzielające tych którzy tworzą naukę od tych, którzy korzystają z jej dobrodziejstw. Zrozumienie świata powinno być bowiem przywilejem, a nie udręką. 






https://www.facebook.com/cafenauka/photos/a.1642549112675207/2525962347667208/?type=3&theater